Lagenda pemain tenis Australia Rod Laver dianggap salah satu pemain terbaik sepanjang masa. Menduduki tempat pertama dari tahun 1964 sehingga 1970, dia telah menyaksikan satu evolusi terhebat sukan daripada pemain tenis amatur kepada profesional dengan bermulanya Era Terbuka. Dikenali untuk kelajuan, ketangkasan dan semangat berdaya saing, Laver telah memperoleh gelaran juara perseorangan paling banyak dalam sejarah, termasuk 11 gelaran utama. Beliau telah dimasukkan ke dalam Dewan Kemasyhuran (Hall of Fame) Tenis Antarabangsa pada tahun 1981, pada tahun yang sama dia mula memakai jam tangan Rolex, yang sejak itu telah mencapai semua kejayaan tunggalnya.

Saya kini memasuki umur 80-an dan saya rasa hidup saya amatlah hebat. Tenis telah memberi saya peluang. Kebolehan semulajadi saya untuk bermain sukan itu adalah salah satu perkara yang paling penting dalam hidup saya. Namun, saya terpaksa bekerja keras untuk menjadi pemain tenis yang terbaik - dan terbaik bermaksud anda perlu menang. Saya rasakan itulah motivasi saya, persaingan membuatkan saya menjadi bertambah baik. Begitulah bagaimana saya membina diri saya.

Saya amat suka permainan tenis. Kedua ibubapa saya bermain; saya ada dua orang abang yang juga bermain tenis. Peluang bermain untuk kejohanan junior datang apabila saya bermain dengan lebih baik dan dapat mengembara pada tahun 1956. Saya ke Eropah untuk bermain di Perancis, ke Wimbledon dan seterusnya ke Terbuka AS. Saya mempunyai banyak peluang dan saya berfikir, “Saya mahu menjadi pemain tenis.” Dan begitulah cara saya bermula.

Dapat menyaksikan apa tenis telah lakukan sejak Tenis Terbuka, saya hanya kagum dengan perkara-perkara yang paling hebat yang telah berlaku dari tenis amatur.

Saya bernasib baik kerana semuanya berjalan lancar dengan baik. Dan nasib yang baik kepada semua orang dalam tenis, kini terdapat Tenis Terbuka! Saya rasa inilah perkara yang terbaik pernah terjadi kepada tenis. Saya dapat menggunakan semua pengalaman yang ada di belakang saya dan saya melakukan cukup baik apabila Tenis Terbuka bermula.

Dapat menyaksikan apa tenis telah lakukan sejak Tenis Terbuka, saya hanya kagum dengan perkara-perkara yang paling hebat yang telah berlaku dari tenis amatur. Ia mengambil masa yang lama untuk sampai ke tenis Terbuka. Kemudian anda bergegas ke dunia hari ini, dan anda melihat begitu ramai juara-juara yang hebat. Bagi dunia tenis, ia merupakan perjalanan yang jauh dari mana ia bermula kepada ia pada hari ini.

Saya mengalami strok pada tahun 1998. Semua doktor berkata, “Kau tidak dapat bermain tenis lagi.” Itulah perkara terbaik yang pernah mereka katakan kepada saya. Saya dapat sampai ke satu tempat dimana saya dapat keluar daripada kerusi roda saya dan berdiri, kemudian saya berfikir “Sebelah kanan saya lumpuh, tetapi hey, saya kidal…. Beri saya peluang untuk ke gelanggang tenis lagi.” Saya bermula perlahan-lahan dan saya menghabiskan masa dua atau tiga bulan memukul bola tenis. Saya tidak dapat bergerak, tetapi saya dapat berdiri dan memukul. Akhirnya, kaki kanan saya dapat bergerak dan itulah permulaan pemulihan saya. Saya tidak bersedia untuk berada di kerusi roda - Saya mahu keluar daripada kerusi roda itu secepat mungkin, dan saya lakukan.

Persaraan saya bukan sesuatu yang mudah. Tetapi, setelah bermula dalam tenis amatur, dan pergi ke tenis pro dan kemudian ke tenis Terbuka, saya telah mempunyai kerjaya yang panjang. Masa adalah intipati apabila anda melihat pemain yang akan datang, yang lebih muda, lebih cepat dan lebih baik. Saya mungkin mempunyai kerjaya yang lebih panjang berbanding dengan juara-juara yang lain.

Rolex yang saya ada pada pergelangan tangan saya hari ini begitu bermakna dalam keseluruhan kerjaya saya.

Saya rasa saya telah buktikan kepada orang ramai yang perkara baik akan berlaku jika anda bersedia untuk meletakkan usaha untuknya. Saya fikir saya telah menjalani kehidupan yang mengembirakan. Memenangi banyak kejohanan, dan bersaing di bawah tekanan yang tinggi di semua Grand Slams, saya fikir itulah yang telah membawa saya kepada Rolex. Saya telah mendapat kerjaya yang baik. Saya telah mencapai tahap yang kemuncak dalam tenis dan mendapatkan sebuah Rolex adalah detik kejayaan dalam kerjaya saya. Ini mungkin pembelian terbaik saya!

Saya ada di Australia di mesyuarat Dewan Kemasyhuran (Hall of Fame) pada tahun 1981. Dan sewaktu dalam perjalanan balik ke California, saya mahu berhenti di Hong Kong. Semasa saya berada di sana, saya ternampak satu butik Rolex dan saya mengimpikan membeli sebuah jam tangan Rolex: “Saya rasakan saya layak mendapat satu Rolex.” Dan saya telah memakai jam tangan ini sejak tahun 1981. Dengan jam tangan saya, dan kenangan yang bersama dengannya: Kelahiran anak lelaki saya pada tahun 1969. Mampu mengembara untuk mewakili diri saya di seluruh dunia, dan juga mewakili Rolex.

Rolex yang saya ada pada pergelangan tangan saya hari ini begitu bermakna dalam keseluruhan kerjaya saya. Inilah yang saya mahukan dan inilah yang saya dapat.

JAM TANGAN ROD LAVER

Oyster Perpetual Datejust

Kongsi halaman ini