Penggilapan adalah salah satu tahap yang paling menarik dalam pembuatan jam tangan Rolex, menyediakan permukaan logam dengan pengakhiran kilauan dan kelicinan yang sempurna. 

Walaupun dengan kemunculan teknologi automatik, prosesnya tetap kekal cara tradisi yang sangat mahir, menggabungkan sentuhan canggih dengan ketepatan yang dihitung, langkah-langkah yang teratur dan pergerakan ekspresif pada seni pertunjukan.

Penumpuan adalah mutlak. Mata tertumpu. Posturnya ditetapkan, cengkaman pada penutup tengahnya kukuh. Kestabilan dan kekuatan tangan sangat penting kerana penutup Oyster dibawa ke roda penggilapan berputar pelarik. Gerakannya ringkas, tajam dan tepat, namun halus ketika penutup meluncur dan bertukar menerusi kedudukan yang berbeza. Dalam beberapa saat, dalam kekaburan, permukaan kusam semakin bersinar secara sekata, menyelesaikan salah satu peringkat akhir gilapan kemasan yang menghasilkan kilauan berkualiti tinggi. Kraf penggilap ini menyerupai sebuah balet ketepatan tangan dan bahagian atas badan dengan koreografi yang teliti serta kombinasi tiga dimensi iaitu sensitiviti, kekuatan dan pergerakan.
Ia juga boleh menjadi sesuatu yang luar biasa. Dalam beberapa keadaan, 20 hingga 30 penutup tengah diikat ke pemegang kayu yang kukuh yang membolehkan penggilap menggilap sisi-sisinya sekaligus. Teknik ini memerlukan lebih kekuatan tetapi elemen utama penggilapan perlu dikuasai dengan sempurna: persiapan, pengendalian, tekanan yang dikenakan, kelajuan pelaksanaan dan pelinciran.

Pembuatan jam tangab rolesor digilap

Bertahun-tahun dedikasi

Beberapa tahun diperlukan bagi seorang penggilap – sekarang dikenali sebagai termineur, seorang pengemas – untuk mencapai tahap kecekapan dan jaminan sedemikian. Tempoh perantisan selama tiga tahun bagi mempelajari kemahiran, prinsip, alat-alat, bahan-bahan, teknik dan proses yang jelas di Rolex serta memperoleh kemampuan untuk melaksanakannya. Diikuti oleh kira-kira lima tahun latihan di tempat kerja untuk menguasai pelbagai aspek penggilapan dan memperoleh kepantasan, konsistensi serta keyakinan yang baik yang menunjangi kehebatan luar biasa setiap individu. Pada masa itu, kebanyakan penggilap telah menyatakan cinta terhadap kraf mereka semata-mata dan menegaskan bahawa sentimen sebegitu adalah penting.

Alat penggilap

Dengan manfaat 27 tahun pengalaman, seorang pakar jabatan masih memerhatikan setiap penggilap di tempat kerja, dari perantis baharu hingga ke yang lebih berpengalaman seperti dirinya. “Ketangkasan dan rasa terhadap bahan tidak boleh diajar di sekolah atau di tempat kerja. Ini adalah perkara-perkara yang dikuasai oleh setiap individu mengikut kelajuan mereka sendiri,” jelasnya, “Saya masih belajar”.

Kemajuan teknologi

SENTUHAN PENTING

Terlalu lama masa – kadang-kadang hanya beberapa saat – atau tekanan boleh menyebabkan bentuk penutup musnah kerana roda penggilap dan pes pelelas membuang terlalu banyak logam. Sentuhan yang terlalu lembut dan goresan, jejalur atau lubang kecil boleh merosakkan permukaannya yang mungkin tidak terlihat pada mata biasa tetapi mudah dikesan oleh pandangan serta hujung jari penggilap mahir. Setiap komponen, bentuk dan permukaan memerlukan pendekatan yang unik. Setiap logam mempunyai watak tersendiri yang menuntut sentuhan yang berbeza tetapi tidak kurang sensitifnya dalam setiap keadaan.

Emas adalah lebih lembut dan lebih mudah bersinar, tetapi komponen 18 karat boleh berubah bentuk dengan pantas jika tidak digilap dengan tepat; platinum mudah ditempa tetapi mudah tercalar atau berlubang dengan tekanan atau geseran yang berlebihan; dan keluli yang digunakan pada Rolex, Oystersteel adalah sangat sukar, menuntut lebih banyak masa dan kekuatan untuk mencapai kilauan yang sekata. Penggilap yang berpengalaman memerlukan tempoh satu hingga tiga bulan untuk menyesuaikan diri dengan logam baharu. Hari ini, ada juga yang menikmati cabaran kemasan satin pada keluli keras daripada memberikan kilauan agung kepada emas kuning 18 karat yang berharga.

Sentuhan penting pembuatan jam tangan

PENDEDAHAN PENGGILAPAN

Kemahiran penggilap jam tangan telah berubah tanpa henti selama seperempat abad. Penggilapan biasanya didasarkan pada pengalaman empirik yang dikumpulkan oleh tangan yang paling berpengalaman dan menurunkan pengetahuan mereka kepada generasi seterusnya. Selama bertahun-tahun, profesion ini telah dibongkar, memperoleh asas teknikal yang lebih ketat di Rolex.

Pendedahan penggilapan

Kaedah dan kriteria penggilapan kini ditentukan dalam spesifikasi pengeluaran untuk setiap jam tangan dan komponen bermula dari jenis alat mesin dan bahan yang digunakan hingga ke teknik serta pengendalian asas yang diperlukan untuk mencapai kemasan yang ditentukan. Bahan-bahannya – roda pelelas, tali emeri, cakera lembut dan pes penggilap – dikaji dan diuji di makmal terlebih dahulu dan disesuaikan dengan setiap logam atau kemasan permukaan.

Kemajuan teknologi juga membawa pengenalan automasi untuk membantu tangan manusia yang membahagikan proses penggilapan kepada dua dengan berkesan: penyediaan permukaan yang terutamanya dilakukan oleh mesin yang dikawal secara numerik, diikuti oleh kemasan sebahagian besar permukaan secara manual. Walau bagaimanapun, kedua-dua peringkat ini merangkumi lapisan penggilap berganda dan progresif hingga ke pencerahan yang memberikan penampilan akhir yang digilap atau dengan kemasan satin. Di sini, sentuhan dan mata manusia tiada gantinya.

Pendedahan penggilapan

Persiapan mesin

Semasa penyediaan permukaan automatik komponen penutup dan rantai yang baru dimesin, penggilap yang mahir selalu melakukan pemeriksaan visual ke atas bahagian tersebut. Pergerakan lengan robot yang dikawal komputer di petak mensimulasikan pengendalian asal manusia bagi penggilapan manual. Sebaris sambungan rantai diambil dari rak dan secara automatik ditukar melalui serangkaian kedudukan tepat pada roda penggilap untuk selama tujuh minit yang membuang lekukan, calar dan lubang kecil pada logam mentah serta dimesin.  Beberapa seperseratus milimeter logam permukaan dibuang untuk meninggalkan permukaan yang sedikit kusam yang sedia untuk dbuat kemasan. Komponen keluli keras menjalani proses pra-penggilapan automatik dua minit tambahan yang mempunyai manfaat tambahan untuk mengelakkan kerja manual yang teruk dan berulang.

Penyediaan mesin pembuatan jam tangan

Operasi mesin persediaan ini secara amnya dilakukan dengan bantuan minyak pemotong untuk mengurangkan haba yang disebabkan oleh geseran yang dapat mengubah logam berharga khususnya. Roda pelelas dan tali emeri adalah kasar di mana ia diperbuat daripada bahan bergranul termasuk seramik, korundum, silikon karbida, berlian serta kadangkala batu delima.

Ketepatan penggilap

Cermin dan kemasan satin

Walau bagaimanapun, kemasan permukaan biasanya dilakukan dengan menggunakan tangan di atas mesin pelarik penggilapan dengan cakera yang lebih lembut. Penambahan yang lebih terkini ialah roda berus merah jambu polimer yang berkait rapat dengan pad penyental dapur yang digunakan untuk mendapatkan kemasan satin. Namun, kebanyakan bahan adalah bersumberkan semula jadi – sisal tenunan, bulu merino yang dimampatkan, flanel atau lapisan kapas dengan ketumpatan yang berbeza – ditambah pes penggilapan dengan pelelas halus. Selebihnya bergantung kepada kemahiran dan kehalusan setiap penggilap.

Kecerahan bahagian-bahagian yang digilap cermin menuntut sentuhan yang halus dan lembut pada peringkat akhir pencerahan untuk memastikan tidak lebih dari dua hingga lima mikron bahan dibuang dari penutup atau rantai.

Penggilap penutup kasar

Kemasan satin melibatkan teknik khusus di kedua-dua peringkat yang biasanya dicapai dengan memberus untuk menghasilkan tekstur permukaan yang berbeza-beza mengikut kedalaman dan kelebaran kesan berus. Di Rolex, ia dicirikan oleh kesan berus yang selari, jarak yang tetap dan homogen – apabila dilihat di bawah mikroskop. Kepada mata kasar, ia menawarkan kilauan satin yang sekata dan hangat. Gabungan kemasan digilap dan satin pada rantai tergantung pada ketangkasan dan penggunaan pita pelindung untuk melindungi permukaan yang sudah dikemaskan.

Namun, penggilapan juga dapat digunakan untuk mempengaruhi bentuk dan bukan hanya kemasan permukaan, terutamanya pada rantai. Selepas penyediaan awal sambungan, rantai dipasang dan digilap untuk mencapai kontur yang seragam di sepanjang sisinya. Terserah kepada penggilap untuk menghilangkan sisi bertingkat yang dibentuk oleh setiap sambungan luar individu, memperhalusinya supaya rantai itu menyambungkan penutup jam tangan dan kancing secara elegan dengan lekuk sekata.

Kemasan satin

Ini adalah bahagian penggilapan yang kelihatan. Di Rolex, cinta terhadap jam tangan yang dibuat dengan baik terbukti apabila permukaan yang tidak dapat dilihat oleh pemakai, termasuk di dalam penutup, digilap dengan penjagaan dan mutlak yang sama.

Kongsi halaman ini