Kualiti jam tangan Rolex adalah hasil metodologi yang ketat.

Dari reka bentuk model baharu hingga ujian individu setiap jam tangan ketika ia dihasilkan, setiap usaha dilakukan untuk memastikan standard kecemerlangan jenama dipenuhi. Rolex telah memainkan peranan perintis dalam mengembangkan ujian dan protokol untuk menjamin kebolehpercayaan dan kekukuhan jam tangannya.

Kejutan atau impak, variasi suhu, medan magnet, haus dan lusuh, kelembapan – Jam tangan Rolex mesti tahan walaupun dalam keadaan yang paling sukar dalam jangka masa yang panjang tanpa menggangu dan mengurangkan integriti atau prestasi mereka.  Bagi Hans Wilsdorf, pengasas jenama, ia adalah penting bagi setiap jam tangan Rolex memberikan masa yang tepat dan mekanismenya dilindungi dengan cara yang terbaik. Lebih dari seratus tahun setelah model pertama dihasilkan, falsafah ini masih mementingkan pembangunan dan pengeluaran bagi setiap jam tangan yang dicetak dengan lambang mahkota.

Menjamin kebolehpercayaan jam tangan Rolex memerlukan penerapan pelbagai kemahiran dan kepakaran. Jurutera-jurutera yang pakar dalam bahan-bahan, fizik, mekanik dan teknologi mikro, serta juruteknik, pembina mekanisme, pembuat prototaip, ahli statistik dan ahli horologi semuanya bekerjasama untuk membangunkan penyelesaian yang optimum untuk setiap model, sesuai dengan penggunaannya.

Ujian getaran

DARI PROTOTAIP HINGGA TERHASILNYA JAM TANGAN

Proses bermula semasa fasa reka bentuk pada produk baharu. Terdapat senarai tekanan yang mungkin dapat ditahan oleh jam tangan. Maya semata-mata dan berdasarkan senario penggunaan produk, langkah pertama ini memberikan gambaran luas mengenai risiko-risiko yang kemudiannya disusun mengikut urutan masalah yang harus diberi pendekatan. Simulasi kemudian boleh diprogramkan. Ini akan berfungsi untuk merancang prototaip pertama, yang akan melalui satu siri ujian yang meniru keadaan pemakaian sebenar.

DARI PROTOTAIP HINGGA TERHASILNYA JAM TANGAN

Jam tangan dibangunkan dalam tiga peringkat: prototaip bukti konsep, prototaip fungsian dan prototaip pembangunan. Beberapa contoh setiap prototaip dihasilkan dan akan dianalisis dan diuji secara individu. Setelah prototaip bukti prinsip disahkan, prototaip fungsian akan digunakan untuk menyempurnakan fungsi mekanisme. Kemudian memulakan fasa pra-pengeluaran untuk membuat prototaip pembangunan. Akhirnya, setelah selesai peringkat ini, siri pengeluaran dapat dimulakan.

Ujian rantai-rantai

Untuk memastikan kecekapan dalam proses pengembangan dan pengeluarannya, pada tahun 2015, Rolex memperkenalkan Pensijilan Kronometer Superlatif. Untuk dianugerahkan pelantikan ini, semua jam tangan yang telah siap, setelah keluar dari produksi, menjalani satu siri pemeriksaan automatik secara menyeluruh. Rantai kawalan berteknologi tinggi ini, eksklusif untuk jenama, menjamin ketepatan jam tangan dalam -2/+2 detik per hari - toleransi khusus untuk Rolex. Ini jauh lebih tepat daripada syarat yang ditetapkan oleh Institut Pengujian Kronometer Rasmi Swiss (COSC). Ini juga memastikan bahawa jam tangan autonomi sesuai dengan rizab kuasa yang dinyatakan, bahawa ia kalis air hingga kedalaman yang diperlukan dan modul automatik berfungsi dengan baik. Sekiranya jam tangan berjaya dalam beberapa ujian ini tanpa halangan, ia memperolehi Pensijilan Kronometer Superlatif dan diberi meterai hijau yang disertakan dengan jaminan lima tahun. Langkah ini menyimpulkan keseluruhan proses kebolehpercayaan.

Mengunci kejutan

UJIAN-UJIAN BATERI

Di antara banyak ujian yang dilakukan untuk mengesahkan kebolehpercayaan jam tangan Rolex, ketahanan terhadap kejutan dan jatuh adalah bidang kajian utama. Apa yang disebut kejutan "seharian" adalah jam tangan yang boleh bertahan semasa pemakaian normal, seperti bertepuk tangan. Kekuatan ini mencapai maksimum 1,000 g dari segi pecutan. Sementara itu, ujian kejutan "tidak sengaja" menghasilkan semula kesan jam tangan yang dijatuhkan sama ada secara rawak atau pada sudut yang telah ditentukan. Pecutan mendadak dan pantas yang terlibat dalam hentaman seperti ini dapat mencapai kemuncak pada 5.000 g.

Ujian penuaan dilakukan pada penutup jam tangan dan rantai serta mekanismenya. Sebagai contoh, ketahanan dail pada sinaran UV, dinilai untuk memastikan warna tetap stabil dari masa ke masa. Robot digunakan untuk mengukur kemajuan kehausan pada rantai logam di mana pelbagai elemen bersambung, seperti penutup dengan rantai serta sambungan di antara satu sama lain. Proses ini meniru dan mempercepatkan pergerakan biasa pemakai Rolex dalam atmosfera yang tercemar dengan bahan kasar untuk mempercepatkan kemerosotan.

Ujian-ujian bateri

Perhatian yang lebih khusus diberikan kepada pergerakan itu. Prestasi kronometrik, jangka masa rizab kuasa dan kapasiti modul automatiknya diuji secara sistematik, serta daya tahannya dari segi fungsi dan penggunaannya. Semua sistem mekanikal yang menghasilkan mekanisme diuji pada peralatan yang dihasilkan semula pada tetapan tindakan dan menyesuaikan jam tangan dalam keadaan kehidupan sebenar.

Untuk menyelesaikan sepenuhnya proses dalam memastikan kebolehpercayaan jam tangan, keperluan estetika dan ergonomik juga harus dipertimbangkan. Oleh kerana reka bentuk model tidak dapat diubah semasa pembangunan bagi mengatasi masalah teknikal, kepintaran adalah inti pati untuk mencari penyelesaian dengan mempertimbangkan pelbagai pemboleh ubah yang terlibat. Keselesaan juga penting kerana pemakainya mesti yakin dengan jam tangan yang mudah digunakan dan senang dipakai. Berat, tekstur dan rasa di pergelangan tangan serta ketepatan dan kemudahan tetapan fungsi adalah semua faktor penting yang mempengaruhi reka bentuk dan pengeluaran jam tangan Rolex.

Peletakan penutup

Oleh itu, dari lakaran model pertama hingga ia terhasil dari produksi, banyak masa dikhaskan bagi tujuan kajian, ujian-ujian dan perundingan untuk memastikan bahawa setiap perincian jam tangan merangkumi keunggulan jenama.

Kongsi halaman ini