Hans Wilsdorf - Pelayaran ke Dunia Rolex
Hans Wilsdorf - Pelayaran ke Dunia Rolex

Pelayaran ke Dunia Rolex

HANS WILSDORF TELAH MENYAKINKAN KEBOLEHAN MANUSIA UNTUK MENGINOVASI DAN MENGUASAI KECEMERLANGAN.

Lebih dari 100 tahun selepas penciptaan Rolex, falsafah Hans Wilsdorf kini lebih menyerlah samada dari pembuatan jam tangan syarikat sehingga komitmen di seluruh dunia.

Seorang Usahawan Berwawasan

Tahun-tahun awal

Ketika abad ke-20, seorang usahawan berwawasan yang berpusat di London berada di ambang kejayaan. Tujuannya? Untuk memperkenalkan dunia tentang pembuatan jam tangan pada lambang dail yang belum diketahui: Rolex. Satu nama baru, dicipta pada tahun 1908, ia akan menjadi salah satu jenama yang paling dihormati di dunia dalam beberapa dekad. Seperti yang diceritakan oleh Hans Wilsdorf dalam memoirnya tentang masa awal syarikatnya, tentangan yang dihadapinya pada awalnya nampaknya tidak dapat diatasi.

Pengusaha itu bermula dengan sangat sedikit, tetapi dia memiliki kualiti yang tidak ternilai: visi, harapan untuk masa depan, ketekunan dan kemampuan luar biasa untuk bekerja. Seorang anak yatim piatu pada usia 12 tahun, dengan kesungguhan untuk membantu dirinya mengatasi cabaran, Hans Wilsdorf terus mencipta jam tangan kalis air automatik pertama di dunia dengan rotor Perpetual – jam tangan yang telah menjadi penanda aras dari segi kualiti dan prestij.

Mencipta Oyster

"Terlalu rumit, terlalu rapuh, tidak dapat menyesuaikan diri" – jam tangan disambut dengan keraguan di Edwardian England yang merupakan negara sukan yang unggul. Namun, beliau percaya pada intuisinya, kepercayaan dan tekadnya yang kuat untuk menolak sempadan. Hans Wilsdorf berjaya mencapai objektif berani untuk mewujudkan jam tangan Rolex - Oyster Perpetual – sebagai arketip jam tangan kalis air: tepat, kukuh dan mampu bertahan dalam semua keadaan.

Tetapi Hans Wilsdorf bukan sekadar seorang perintis melalui pengetahuan pembuatan jam tangannya, semangat perusahaan dan kemampuan untuk berfikir secara berbeza, menganugerahi jam tangan Rolex dengan teknikal asas dan ciri-ciri estetik mereka serta menetapkan kejayaan jangka panjang pada syarikatnya. Pemburuan berterusannya untuk kesempurnaan disertai dengan kemurahan hati dan kepercayaan yang kukuh pada potensi manusia – dalam kemampuan kita untuk berinovasi dan mengatasi kesulitan. Hans Wilsdorf adalah seorang yang penuh belas kasihan yang selalu bersedia untuk mencabar dirinya sendiri serta menggalakkan orang lain untuk buat yang terbaik.

Meninggalkan tradisi untuk mendorong inovasi. Menolak batasan untuk memberi inspirasi. Pendirian ini membolehkan Rolex menghasilkan produk yang luar biasa – jam tangan yang menyatukan kepakaran hebat dan telah menyertai banyak pengembaraan manusia dalam pelbagai bidang.

Pertalian kepakaran

Kepelbagaian kerjaya

Satu syarikat bersepadu dan bebas, Rolex mempunyai sumber pembuatan yang merangkumi pelbagai kemahiran dan pengetahuan. Pembuat jam tangan, jurutera, pereka dan pakar lain bekerjasama rapat dari reka bentuk hingga pembuatan jam tangan. Budaya syarikat Rolex berdasarkan pada nilai-nilai kemanusiaan yang meletakkan kepakaran dan kemahiran insaniah sebagai teras jenama dalam aktiviti yang berbeza.

Rolex menjadi tuan rumah kepada pelbagai kerjaya, dibawakan oleh pekerja yang pakar dalam bidangnya. Kepelbagaian ini berasal dari kawalan penuh syarikat terhadap komponen pentingnya, bermula dengan pemilihan aloi emas ke pemesinan, pengemasan dan pemasangan mekanisme, penutup, elemen dail dan rantai serta penyusunan permata. Jenama ini dapat terus meningkatkan keperluan kualitinya disebabkan peralatan eksklusifnya. Pengetahuannya juga tersedia di seluruh dunia disebabkan rangkaian perkhidmatan selepas jualan yang luar biasa.

Usaha Mencapai Kecemerlangan

Untuk memastikan kepakaran jenama itu wujud di masa hadapan, Rolex mempunyai Pusat Latihan yang tersendiri. Berdedikasi untuk mengejar kecemerlangan dan pembangunan pekerjanya, pusat itu, yang terletak di Geneva, menawarkan latihan kepada pekerja dan pengajar para perantis. Syarikat ini bertujuan untuk menyampaikan kebanggaannya kepada generasi muda mengenai kemahiran dan penguasaan pengetahuannya.

Hans Wilsdorf ingin memastikan kejayaan komersial Rolex dan kesejahteraan pekerjanya. Pusat Latihan mengabadikan falsafah ini dengan mewariskan warisan syarikat melalui latihan dan pembangunan setiap individu. Oleh itu, ia menegaskan kedudukan jenama sebagai modal peranan dan sumber inspirasi untuk generasi sekarang dan generasi akan datang.

Jam tangan tidak seperti yang lain

Perintis Jam tangan

Hampir satu abad yang lalu, Hans Wilsdorf mencipta jam tangan yang paling tepat dan boleh dipercayai di dunia. Terima kasih kepada keperluan yang tidak ada kompromi, hari ini jenama masih menghasilkan jam tangan yang berada di barisan hadapan teknologi dan terus memperbaikinya dari masa ke masa.

Koleksi Oyster Perpetual telah dihasilkan atas kejayaan model Oyster asli yang dipatenkan oleh Rolex dan dilancarkan pada tahun 1926. Sebagai jam tangan kalis air pertama di dunia, ia berperanan sebagai perintis dalam pembangunan jam tangan moden. Dengan berlalunya masa, Oyster telah menjadi kebanggaan dalam pelbagai inovasi – seperti ciri automatik melalui penggunaan rotor Perpetual (1931) – mendefinisikan identiti model dalam koleksi dan menempa reputasi Rolex yang cemerlang di mana ketepatan kronometrik dan kebolehpercayaan adalah asasnya.

Evolusi Koleksi

Setelah memperoleh bentuk definitif pada awal tahun 1940-an, Oyster secara berperingkat berkembang menjadi koleksi jam tangan yang menyatukan fungsi baru dan teknologi inovatif. Semua koleksi model berkongsi ciri-ciri asas dan identiti visual yang kuat menjadikannya dapat dikenali dengan serta-merta. Hari ini koleksi terdiri daripada kira-kira 15 rangkaian, termasuk jam tangan Klasik seperti Datejust, Day-Date dan Sky-Dweller serta jam tangan Profesional yang direka untuk aktiviti tertentu seperti Explorer, Submariner dan GMT-Master II.

Jam tangan Rolex telah membuktikan kebolehpercayaannya dalam keadaan yang paling ekstrem, dari kedalaman lautan yang terdalam hingga ke puncak gunung, di udara dan di trek perlumbaan.

Untuk memastikan kualiti produknya, Rolex mereka bentuk dan menghasilkan sendiri komponen-komponen penting jam tangannya (pemilihan aloi emas, pengemasan mekanisme, penutup, dail dan rantai, pemesinan dan pengemasan). Sebagai perintis jam tangan, syarikat ini berasal dari pelbagai industri pembuatan jam tangan utama dan lebih daripada 500 paten telah difailkan dalam perjalanan sejarahnya.

Komitmen untuk menjadikan dunia sebagai tempat yang lebih baik

Sepanjang sejarahnya, Rolex telah bekerjasama dengan acara, institusi dan individu yang komitmen dan tindakannya menjadi sumber inspirasi. Berpandukan kepada visi pengasasnya, jenama ini dengan cepat menyokong dan menyertai inisiatif yang selaras dengan nilai-nilai beliau sendiri – usaha untuk mencapai kecemerlangan, menjangkaui sempadan dan semangat untuk keanggunan.

Ini adalah bagaimana Rolex mencipta konsep Testimoni pada tahun 1927 dengan perenang Britain Mercedes Gleitze, yang menunjukkan kalis air jam tangan jenama itu. Sejak itu, Rolex bekerjasama dengan sebilangan besar rakan kongsi yang luar biasa, menyokong inisiatif organisasi besar serta projek peribadi Testimoninya.

Makmal hidup

Bagi Hans Wilsdorf, dunia adalah seperti sebuah makmal hidup. Pada tahun 1930-an, Rolex menguji jam tangannya dalam keadaan kehidupan sebenar. Penjelajah-penjelajah membuat mereka menghadapi beberapa keadaan yang paling ekstrem di sudut dunia yang paling tidak mesra. Tetapi, dengan peredaran masa, ekspedisi-ekspedisi ini juga menunjukkan kerapuhan ekosistem planet dan keperluan untuk mengekalkannya. Oleh itu, Rolex memberikan sokongan penuh kepada pengembara yang terus menjadi perintis dalam melindungi alam sekitar.

Hari ini, Rolex dihubungkan dengan lebih dari 100 acara antarabangsa utama mula dari kejuaraan, Wimbledon hingga Pameran seni bina di La Biennale di Venezia dan anugerah Oscar®, sambil menikmati hubungan erat dengan lebih daripada 80 institusi terkenal, seperti R&A, Teatro alla Scala di Milan dan Akademi Seni dan Sains Wayang Gambar. Jenama ini juga mempunyai lebih dari 140 Testimoni, termasuk lagenda tenis Roger Federer, ahli biologi marin Sylvia Earle dan pembuat filem Martin Scorsese. Sebagai tambahan, dua program dibuat: Anugerah Perusahaan Rolex dan Mentor Rolex dan Inisiatif Seni Anak didik. Yang pertama menyokong individu dengan projek inovatif sebagai penyelesaian kepada cabaran besar, sementara yang kedua memperjuangkan kecemerlangan dalam seni dan budaya untuk memastikan warisan seni dunia diteruskan ke generasi berikutnya.

Kesimpulan Hans Wilsdorf
Kesimpulan Hans Wilsdorf

Sejak awal, kisah Rolex dicirikan oleh pemburuan kesempurnaan dan harapan untuk menolak sempadan.

Untuk berusaha melakukan yang lebih baik, tidak pernah berputus asa, berfikir secara berbeza. Terima kasih kepada pengasasnya, Hans Wilsdorf, yang mempercayai potensi manusia di atas segalanya, jenama itu terus berinovasi dan berkembang, sehingga menjamin kejayaannya yang berpanjangan.

Kongsi halaman ini