Mereka adalah pemodel, perancang pengeluaran, jurutera atau pembuat jam: berdozen pembuat prototaip berkemahiran di Rolex memberikan bentuk dan fungsi kepada komponen serta jam tangan yang baharu direka bentuk untuk pertama kalinya. Mereka secara sulit menghasilkan jam tangan bertahun-tahun sebelum pelancaran.

Di suatu sudut jabatan reka bentuk, sebuah bengkel suram yang disinari cahaya selatan lebih menonjol daripada studio moden dengan latar kayu dan kulit yang lebih mewah di mana imaginasi dijelmakan di atas kertas – atau dilukis pada komputer tablet besar. Penutup jam tangan baharu mendapat bentuk fizikal untuk pertama kalinya, lekukannya yang rumit dibuat dengan teliti menggunakan tangan berdasarkan reka bentuk terperinci. Ini adalah sebuah model berskala penuh yang pada mulanya dikisar dari kepingan tembaga dan dikemaskan dalam seperseratus milimeter, hasil kemahiran serta ketajaman mata pemodel atau pembuat prototaip reka bentuk yang berpengalaman. Rasa dan tangan yang stabil penting untuk segalanya. Bahkan, pemodel turut “mendengar” failnya untuk merasa jumlah logam yang telah dicukur. Kraf ukiran dan kehalusan sedemikian disertai dengan ketelitian serta ketepatan teknikal yang sesuai dengan pembuat jam tangan utama yang menghasilkan mekanisme mekanikal yang rumit.

Realiti fizikal

Ini adalah peringkat pertama pembuatan prototaip iaitu fasa proses kreatif dan penyelidikan serta pembangunan yang diatur rapi. Pada umumnya, dua atau tiga prototaip estetika ini akan dibuat untuk memperhalusi pilihan gaya dan mengesahkan konsep. Tiada yang sepadan dengan yang sebenarnya bagi merasa permainan cahaya pada permukaan dan daya tarikan emosi suatu bentuk baharu; idea-idea bernas di atas kertas dan skrin telah diketahui akan kelihatan suram dalam kehidupan sebenar dan sebagai hasilnya, kelihatan lain. Selanjutnya, kesan visual keseluruhan dapat mengubah rupa bahagian-bahagian individu dan akibatnya, reka bentuk akan diubah.

Pada akhirnya, model reka bentuk juga mempunyai tujuan rasional dan teknikal. Ia memanfaatkan konsep kreatif dan menukarkannya menjadi realiti fizikal, membentuk templat untuk alat penderia yang akan menghasilkan ukuran tiga dimensi tepat penutup bagi prototaip berfungsi – langkah seterusnya dalam proses membuat jam tangan baharu.

Realiti fizikal

Pasukan Autonomi

Pembuat prototaip mengubah konsep dan spesifikasi reka bentuk serta kejuruteraan terperinci menjadi jam tangan atau komponen yang berfungsi sepenuhnya dengan ketepatan dan kemasan yang tepat yang diperlukan pada akhir Oyster dan model Cellini. Kemampuan mereka dan permintaan yang diletakkan di bahu mereka adalah yang merangkumi hampir keseluruhan rangkaian kemahiran pembuatan dan kapasiti pembuatan jam tangan dalam pasukan yang terdiri dari beberapa dozen orang.  Contohnya, sebuah pasukan boleh membuat 20 rantai prototaip untuk satu projek. Dalam masa setahun, lebih dari 500 penutup dan 300 rantai dapat dibuat untuk menyokong proses pembangunan serta pengujian. Hampir 900 dail prototaip digunakan untuk akhirnya mendapat lebih dari 50 dail yang dilancarkan pada tahun 2015.

Pasukan autonomi pembuatan jam tangan

Usaha simfoni ini menghasilkan prototaip yang tidak dapat dibezakan dari produk akhir, bertahun-tahun sebelum jam tangan atau mekanisme dilancarkan di pasaran yang dibuat oleh apa yang secara tepat dikenali sebagai “pembuatan une dan pembuatan la” – sebuah kilang pembuatan jam autonomi dalam Rolex. Kemahiran serta mesin digunakan untuk pembangunan dan pembinaan prototaip di Rolex, menyaingi seluruh keupayaan pembuatan beberapa pembuat jam tangan mewah.

Tambahan pula, tugas pembuat prototaip adalah serupa dengan menghasikan pièce yang unik dalam pembuatan jam tangan halus dan tidak kurang menuntut. Daripada bahan mentah, mereka menghasilkan jam tangan yang berfungsi sepenuhnya dan digilap secara estetik atau satu siri kecil sedozen jam tangan, bahkan sehingga ke hiasan bahagian-bahagian kecil mekanisme serta item bertatah permata.

Analisis pembuatan jam tangan

Kemahiran yang Pelbagai

Sebilangan besar pembuat prototaip mempunyai sekurang-kurangnya sedekad pengalaman dalam kemahiran mereka. Ramai yang memperoleh pelbagai kemahiran pakar yang menakjubkan dalam pelbagai aspek kraf dan pembuatan yang berkaitan dengan pasukan mereka – reka bentuk, fabrikasi penutup dan rantai, seramik atau mekanisme mekanikal – dan ramai yang terus melakukannya semasa kerjaya prototaip mereka.

Kefleksibelan sedemikian membolehkan mereka menangani pelbagai komponen dan kaedah fabrikasi menggunakan logam berharga yang sama serta bahan lain yang digunakan dalam jam tangan akhir untuk membuat prototaip berfungsi.

Pembuat jam tangan mempunyai kemahiran yang pelbagai

Di sinilah kraf pembuat prototaip mengguna pakai kaedah kejuruteraan dan mekanikal yang berbeza. Pemesinan dikawal komputer (CNC), Pemesinan Nyahcas Elektrik, pengimpalan laser halus, pengisaran, penggilapan… mesin automatik terkini berganding bahu dengan mesin pelarik yang lebih tradisional dan dikendalikan secara manual. Hanya peralatan pengeluaran berskala besar dan paling berat yang kurang dalam bengkel prototaip khas ini.

Walaupun mereka serba boleh, pembuat prototaip mempunyai kemahiran yang pelbagai: mereka mensasarkan untuk mencapai sisihan sifar dari toleransi yang ditetapkan. Ini lebih penting bagi mereka yang membuat bahagian kecil mekanisme yang sering menuntut ketepatan yang diukur dalam ukuran mikron. Setiap pembuat prototaip mengesahkan kualiti kerja mereka sendiri dan segera mengetahui hasilnya. Roda gear yang kompleks berukuran beberapa milimeter dapat dibandingkan dengan reka bentuk perindustrian asal dengan menumpang tindih gambar kedua-duanya di skrin menggunakan mikroskop. Setiap milimeter permukaan bahagian diperbesarkan sebanyak 250 kali, kemudian diteliti untuk memastikan bahawa ia tepat dengan lukisan berbantukan komputer.

Penggilap penutup

Penolakan sangat jarang berlaku dan jika terdapat penyimpangan, ia memang disengajakan untuk mengimbangi perbezaan yang amat kecil antara pembuatan prototaip berskala kecil dan kaedah pengeluaran akhir serta kemungkinan kesannya terhadap keseimbangan antara bahagian yang berbeza dalam jam tangan. Anugerah pandangan jauh ini adalah kualiti lain yang dituntut ke atas seorang pembuat prototaip.

Dengan pengalaman dalam bidang jam tangan beberapa tahun sebelumnya, pembuat prototaip sering menjadi yang pertama membuat komponen baharu yang dipatenkan atau menggunakan teknologi baharu. Adalah menjadi tugas mereka untuk mencari jalan melakukannya dengan berjaya. Mereka jarang dibiarkan tetapi mereka didorong untuk memaklumkan halangan yang mungkin bagi pengeluaran penuh. Sepertimana ketelitian, ketepatan dan kaedah adalah asas penting untuk pekerjaan mereka, begitu juga kemampuan untuk improvisasi.

Analisis teliti

Mereka berkemampuan menghasilkan perkakas baharu atau mengubah mesin standard supaya dapat membuat komponen atau kemasan baharu misalnya.

Dengan keperluan estetik yang lebih besar, jam tangan mekanikal yang lebih kompleks, kriteria prestasi dan ketahanan yang lebih menuntut, kepentingan prototaip dan pembuat prototaip telah berkembang secara berterusan selama bertahun-tahun. Begitu juga teknologi bagi menyokong aktiviti penting ini. Prototaip kekal penting, walaupun penampilan dan prestasi teknikal komponen bebas serta keseluruhannya termasuk mekanisme turut dapat diteliti dan diuji ke tahap yang belum pernah dilakukan sebelum ini oleh simulasi komputer. Namun, pertumbuhan gabungan teknologi dan kapasiti prototaip telah menghasilkan inovasi yang boleh dilaksana yang dahulunya hanya suatu khayalan.

Kemasan berhati-hati

Beberapa tahun lebih awal

Prototaip pertama pelepas Chronergy dibuat kira-kira satu dekad sebelum mekanisme baharu dilancarkan untuk mekanisme kaliber 3255 dalam Rolex Day-Date 40. Secara keseluruhannya, Kaliber 3255 mendapat bentuk fizikal kira-kira enam tahun sebelum pelancarannya. Kira-kira 10 prototaip mekanisme dihasilkan dalam jangka masa satu tahun setelah sistem individu seperti Chronergy diuji sebagai prototaip.

Pembuatan jam tangan beberapa tahun lebih awal

Sebaliknya, bengkel prototaip memerlukan masa kurang dari sebulan untuk membina Cabaran Rolex Deepsea eksperimen dari awal pada tahun 2012 di mana mereka bekerja hampir sepanjang masa. Kerja improvisasi mereka, tetapi dihitung, menghadapi ujian kehidupan sebenar dalam beberapa minggu setelah disiapkan: jam tangan yang mereka buat berjaya menyelam ke titik terdalam di lautan dengan alat pemboleh tenggelam DEEPSEA CHALLENGER bersama dengan James Cameron. Menurut kata orang, pencapaian pembuatan jam tidak akan dapat dilakukan tanpa kemampuan pembuatan prototaip seperti itu.

Prototaip pembuatan jam tangan

Walaupun begitu, demonstrasi kemahiran umum jarang berlaku. Pada hakikatnya, pembuatan prototaip diselubungi rahsia dan begitulah ia perlu dikekalkan. Pembuat prototaip dibiarkan secara senyap berbangga dalam menghasilkan setiap item tunggal yang diminta dari mereka. Tetapi, sebilangan kecilnya mungkin memakai jam tangan Rolex yang mereka bangunkan beberapa tahun sebelumnya. Seperti Yacht-Master II di pergelangan tangan tersebut yang menyembunyikan beberapa komponen kecil dan inovatif yang dihidupkan buat pertama kali oleh pemakainya yang tersenyum.

Pembuatan jam tangan Yacht-Master II

Kongsi halaman ini